onsdag 30 juni 2010

sommartider!

Nu är det sommar! Solen har lyst i snart en vecka nu, helt underbart! Men det är lite segt att sitta inne vid datorn...både med att plugga och skriva blogg. Jag har ägnat dagarna åt att läsa kursböcker och gått ut o gått med Enya. Sedan har det varit midsommar! Vi hade tänkt att vi skulle tälta på en ö, men i sista minuten blev det ändring till en midsommar i Rockneby. Eriks släkt bor där. Vi firade med dem och lite grannar runt omkring.

Jag o Anela


Dans runt Blommorna



Fina Anela och Erik


Rickard och jag




Månen var framme, stor och rund i sommarnatten

Igår var jag vid slottet och fikade med Carolina. Enya var också med såklart. Vi satt på varsin filt och pratade om jobb o framtid,hu! Senare kom Anton in till stan och vi stack till Ikea i hans fina bil. Inget blev inhandlat för min del, då Rickard och jag ska till Ikea imorgon. Idag har jag varit ute och gått, ätit frukost och nu sitter jag här. Ska försöka skriva lite på en hemtenta som ska vara klar i augusti. På fredag ska vi hem till Möllekulla. Vi ska grilla. Sedan på lördag ska vi till kalmar igen och packa inför vår resa! På kvällen ska Erik o Anela ha födesledagsfest! På söndagen ska vi fixa det sista inför måndagen. För då åker vi!!! Vi ska övernatta första natten på gränsen till Tyskland, sedan en natt i Tyskland..sen får vi se! Det är inget bokat, vi tar det som det kommer. Det kommer nog bli en resa man inte kommer glömma!

Nu vill Enya leka...jag får väl leka lite då! Ha en bra dag! Puss o kram

torsdag 24 juni 2010

Jönköping!

Efter en omtumlade helg i Jönköping är jag hemma igen! Jag ska berätta om alla dagarna:

I lördags när vi kom till utställningens första dag hade vi med oss Sussie, Enya och Elof, som är en hund som bor på Öland som är från mammas uppfödning. Jag hade Enya och pappa hade Elof och mamma Sussie. När man kommer in på utställningsområdet finns det möjlighet att köpa en katalog där alla hundar finns med som ska ställas ut. Pappa och jag ställde oss lite vid sidan om medan mamma skulle köpa en katalog. Rätt som det var ser jag Sussie springandes lös i panik! Jag släppte allt jag hade och började skrika och sprang efter henne, men hon var så snabb så hon bara försvann mellan alla husbilar. Alla tre började springa runt och skrika efter henne, men ingen Sussie. Jag sprang till personalen och bad dem ropa ut att hon hade försvunnit. Sedan sprang jag och Enya och frågade massa folk om de hade sett henne. Brevid utställningsplatsen fanns en idrottsplats med en hel del fotbollsplaner. Jag gick in där och frågade en kille som höll på och lasta ut ngt i en bil, om han hade sett Sussie. Han sa då att han hade sett henne för 10 minuter sen. Jag ringde till mamma o pappa o de kom och började leta i det området. Rätt som det var skrek någon, "Här är hon!" Jag sprang åt det hållet och genom stängslet såg vi att på två fotbollsplaner bort såg vi en grå liten prick! Enya och jag sprang som tokar åt det hållet och mamma efter. Sussie sprang rak in i mammas famn då!!!


Att ha den panikkänslan, usch. Det kändes som när vi letade efter Evert, fast nu visste jag att det fanns massa bilar runt omkring som hon kunde bli påkörd av. Hon kunde till och med blivit tagen av någon annan! Men nu gick det bra som tur var! Efter den här händelsen var det rätt svårt att koncentrera sig på utställningen. Men Enya kom först i sin valpklass och slog en tik. Sedan slog hon hanvalpen och blev BIR valp!!

Vi åkte hem på eftermiddagen och åkte tidigt tillbaka på söndagen. Då blev Enya BIM (Hon blev bäst i sin valpklass bland tikarna men hanen blev BIR)På eftermiddagen var det tänkt att vi skulle åka hem till Bitte och sova över där. När mamma och jag kom till bilen gick plasten som sitter runt bilnyckeln sönder. Men vi trodde ju att bilen gick att starta ändå, men nehe det gick inte. Jag försökte putta igång bilen ,men nehe...Bitte hade åkt hem i förväg, men hon fick komma och hjälpa oss. Mamma ringde hem till pappa och han sa då att det sitter en magnet i plasten som gör att bilen kan starta. Så det enda var att klista ihop plasten runt nyckeln igen. Vi åkte upp till A6 med Bittes bil och köpte lim, och se bilen startade med en gång!!! Vi åkte sedan hem till Bitte. De bor såå fint! Uppe på en kulle med sjön nedanför i ett nybyggt hus! Vi fick grillat kött och potatisgratäng. Sedan sov man gott!

Dagen efter var det tre valptikar med Enya inräknat och hon slog de båda! Men sedan blev hon BIM igen. Mamma och jag åkte trötta hem efter en händelserik helg!

torsdag 17 juni 2010

pass

Vaknade idag av att jag kom på att mitt pass går ut nu i juli. Så det blir att gå till polisen idag. Blir alltid lite nervös, då jag vet att passet kommer vara i 5 år. Kortet måste ju bli någolunda bra då ju! Men de verkar ha ändrat reglerna. När jag tog pass för 5 år sedan var man tvungen att ha håret bakom ena örat, det såg inte klokt ut! Nu tar de kort rakt framifrån. Jag får väl öva på poser idag,hehe.

Igårkväll var vi och firade Zandra. Hon fyller 19 år idag!! Vi grillade och det var såå gott! Sedan var vi ute och gick. Enya tyckte det var tokroligt! När vi kom tillbaka fick vi jordgubbstårta! Eller röda gubbar tårta som Leif, Zandras pappa säger =)

Idag är det såå fint väder!!! Ska plugga på balkongen idag och sola. När Rickard kommer hem ska vi till polisen, sen ska vi till Erik o Anela på fika! På fredag kommer troligen pappa hit, Jag åker med honom sen hem. På lördag blir det att gå upp tidigt för att åka till Jönköping. Hoppas verkligen det blir fint väder!

Nu ska Enya och jag sätta oss på balkongen o kolla läget!

onsdag 16 juni 2010

sooolen!

Så skönt väder idag! När vi vaknade idag bestämde Enya o jag att ut o gå innan frukost. Vi strosade till Norrliden, där Anela kom och var med på promenaden. På vägen hem träffade Enya och jag på en STOR hund, typ stor som en kalv. Enya brukar inte skälla på andra hundar men hon tyckte han var otäck. Men jag satt o pratade med honom och då smög sig Enya fram o la öronen bakåt, undergivet som hon brukar göra. Enya är så duktig när det gäller andra hundar. Jag vet inte hur många hundar det är som har skällt på henne, men hon bara tittar på dem och undrar vad de håller på med.



Ikväll ska vi fira min kusin Zandra i Lindsdal. Jag tror vi ska grilla, mums! I helgen är det den stora hundutställningen i Jönköping. Det håller på i tre dagar och jag och mamma ska bo hos hennes kompis. Enya ska ställas ut alla dagar. Få se hur det går. Väldigt bra träning iallfall. Hon kommer nog att sova en vecka efteråt!

Nästa vecka är det plugg som gäller. Sen är det midsommar. Vi har planer att åka ut med en båt till en ö och tälta med Erik och Anela. Vi får se vad det blir för väder. Sedan följer ännu en vecka och sedan har Rickard semester! Vi har pratat fram och tillbaka vad vi ska göra på semestern. Det har varit allt från Norrland till Danmark, men nu har vi bestämt att satsa på stort och bila ner till Italien! Vi ska ta dagen som den kommer och inte boka några färjor, utan åka genom Danmark ner. jag tror det blir bra! Det är så skönt att kunna ha en bra bil som man kan lita på! (förhoppningsvis,hehe)

I slutet på juli ska vi iväg med Erik o Anela till High Chaparral, Ullared och Göteborg! Så i juli blir det full rulle! I augusti sen kommer det bli hemtentor, tentor och omtentor, iallfall en omtenta. Jag vet inte hur jag känner för en omtenta, men det är bara att ta tjuren vid hornen och göra den. Sen då? Vad händer sen i mitt liv? Ja det kan bara gudarna säga! Det står i ödet...

måndag 14 juni 2010

den som väntar på ngt gott...

...väntar aldrig för länge! Det har hänt så mycket de senaste veckorna...Ska ta o berätta lite så jag kommer ifatt =)

EXAMEN:
Jag vaknade av att det var strålande väder! Jag fick hjälp av Rickard att locka håret och fixa mig. Tog sedan bussen till Kalmarsalen med sällskap av Carolina och Charlotte. Först fick vi gå och ta ett gruppfoto, för att sedan ställa oss i bokstavsordning och därefter gå in i kalmarsalen där alla väntade. Cermonin var bra, jag har inget att jämföra med. Bara studenten, men då kändes det mycket mer!Vi fick gå upp och ta emot vårt diplom och nål. Sedan var det lite tal o musik o utdelningar av stipendium. När allt var slut fick jag blommor och kramar av mamma, pappa, Rickard, Ann-Britt och Frida. Då kändes det mer! Av Frida fick jag oxå Pengar! Tack gumman!




Efter kort och kramar av vänner åkte vi hem och fikade. När alla hade åkt hem försökte jag plugga...segt att sitta o plugga på sin examensdag kan jag säga! På kvällen kom Nina lite snabt med blommor och kramar! Hon är så gó! Dagen efter var det dags för tentan. Vet inte hur det gick, vet bara att det kändes underbart efteråt!
Examensfirandet:
På lördagen kom släkt för att fira min examen lite mer. Vi firade också min födelsedag! Det var mamma, pappa, Rickard, Anton, Ronja, Ann-britt, Leif och Zandra. Vi åt kassler och hemgjord potatisallad som Rickard hade gjort! Mumma! Sedan åt vi tårta. Jag fick lite grejor oxå! En cykel o en kamera av Rickard!! En reseväska av mamma o pappa. Presentkort på IKEA o blommor + vas av Annbritt, Leif och Zandra och en familjen Macahanbox av Anton och Ronja! Väldigt bra och personliga presenter!! Tack alla ni!!!!!


Efter firandet åkte jag hem med mamma o pappa för på söndagen var det dags för hundutställningen i Norrköping!


Hundutställningen i Norrköping:
Resan upp var bara en pärs den, men tillslut kom vi upp till Norrköping. Enya var själv i valpklassen och Blev Bästa valp med hp!!


"Ser mkt yngre ut än 7 mån, har bra propotioner bra resning levande huvud bra öron ögon, pigment Bett. högt buren halvlång svans välvinklad rör sig bra
bästa valp"


Domare var Ritva Raita.


Jag åkte hem igen på måndagen utan Enya, då jag skulle till Växjö på föreläsning veckan som kom.


8 juni:
Dagen jag blev 22 år, kan inte fatta det! 22 år! Nu börjar jag komma i det stadiet då jag inte vill bli äldre. Men men! Jag åkte till Växjö på föreläsning av Afrikas historia på min födesledag. Vi var 10 stycken, så det blev väldigt personligt! På kvällen när jag hade kommit hem kom Erik o Anela och firade mig! Jag fick en Dr Quinn box! Helt perfekt för mig!!


Jaha...sedan fortsatte den veckan. Jag var och shoppade både på onsdagen och torsdagen i kalmar o hittade många fynd! På fredagen kom Lotta och jag fick en temugg och te och ett ljus i lite försenad examen o födesledagspresent! Teet är jättegott och muggen jättefin! På lördagen åkte vi och hämtade Enya i Möllekulla, vi åkte en sväng förbi Karlssons i Växjö också. På kvällen var jag ensam hemma för Rickard var med några killar o kollade på fotbollsVM (på tv alltså!). Igår var vi nere vid Svinö och badade Enya lite. När hon väl kom i vattnet tyckte hon det var skönt!


Sådär, nu tror jag att jag har fått med det mesta. Ska börja skriva som vanligt nu, pluggar ju hemma så nu har jag ju lite tid över för bloggen =)


Ha det bra!! Puss o kram!

torsdag 27 maj 2010

"Omsorgen anlitade medium"

...var en rubrik i dagens tidning Barometern. Kalmar kommun hyrde in ett medium som skulle handskas med spöken som personalen hade känt av på ett korttidsboende i Kalmar. "Åh, vad häftigt!" tänker jag. Jag är en sån person som tror på andar och spöken och när till och med kommunen kommer in och hjälper personalen med en sån grej, då är det jättehäftigt!!!

Här kan ni läsa artikeln:
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/hon-skramde-bort-spoken(1942924).gm

De senaste dagarna har det skrivits om spöken i tidningen. Bland annat inom hemtjänsten och på slottet. Jag blir fascinerad, fast jag är hur lättskrämd som helst. Jag tror att de som säger att det inte finns några spöken är för rädda för att tro att de finns. Jag har själv varit med om lite konstiga saker och har hört många historier berättats för mig.

Jaja, nu är det torsdag eftermiddag och snart kommer Anton och Ronja hit. Jag ska hjälpa dem att hitta möbler för lilla Anton har flyttat till Kristdala! Svårt att tro att han är så gammal, det menas ju med att jag är ännu äldre..hemska tanke! hehe!

Senare ikväll ska jag till Erik och Anela, vi ska heja fram Sverige till finalen i Eurovision song contest!!!

måndag 24 maj 2010

näst sista veckan på turismprogrammet

jaha..nu har jag börjat på den näst sista veckan..känns kusligt! Men dagarna bara går. Jag ska ju plugga i sommar, så det kommer nog inte kännas så annorlunda än. Fick reda på idag att den ena kursen har några föreläsningar i Växjö i sommar, det blir något nytt för mig! Idag har jag förövrigt varit på föreläsning, sedan har jag o Sarah pluggat här. I kväll har jag o Rickard veckohandlat. Sedan var jag ute en sväng med Enya mellan regnskurarna.


Igår kände jag att nu måste jag försöka röra på mig mer...Rickard o jag var ute på Stensö igårkväll. Det var så mysigt, vi satt alla tre på en brygga o kollade ut över vattnet. När vi kom hem igen sprang jag o Enya en runda. Jag ska springa imorgon också, fast längre. Vi köpte nyttig mat idag också. Jag är på rätt spår!


Imorgon blir det heldag på bibblan. Vid 16.00 ska jag till optiken. De ska testa ett par nya linser som har kommit in i sortimentet. På kvällen ska jag göra bullar, för på fredag ska turismgänget göra en sista utflykt tillsammans. Det blir till Öland, hoppas att vädret är snälla mot oss bara!
Sov så gott alla underbara vänner!

söndag 23 maj 2010

det otäcka lejonet

Igår drog jag o Rickard+ Nina o Gustav o Enya till Öland. Vi bestämde oss först att köra en sväng till Ölands djurpark. Vi parkerade och tog med oss Enya till Entrén för att se hur mycket det kostade att gå in. Rätt som det var började Enya skälla på ett sånt sätt som hon gör när hon är rädd. Vi såg då att hon såg en staty som förställde ett lejon som visade tänderna. Jag försökte då gå fram och visa att det nte var något riktigt lejon, men då drog sig Enya ut ur kopplet!! Hon sprang förbi Entrén och in i parken! Som tur var kom hon när jag ropade på henne! Så Ölands djurpark är inte Enyas grej ,inte nu i hennes ålder iallfall! Vi kom fram till att vi inte skulle in utan vi åkte vidare till Eriksöre camping där vi fikade på en stenbrygga.





Det var jättemysigt, men det var mycket att titta på tyckte Enya.







Nina och Gustav




Enya ville sitta i Ninas knä ett tag




Sedan spelade vi minigolf. Jag kom sist och Rickard först,hehe. Så det kan gå! Det var en mysig dag på Öland! Måste göras om! På kvällen grillade jag o Rickard, sedan kollade vi på filmen Hachiko som handlade om en lojal Akitahund. Den var sorligt men mycket bra.

Idag försöker jag plugga lite, eller få ut alla delar så jag inte blandar ihop dem. Ska senare ut och gå i det fina vädret. Förresten badade vi Enya idag för första gången! Det var lite läskigt men jag tror nog hon tyckte det var skönt efteråt. Ne nu ska jag sätta mig med studierna igen! Ha en fortsatt bra dag!

lördag 22 maj 2010

glömde...

jag glömde att jag hade fått en utmaning av Frida!

Sträck ut din vänstra arm så långt du kan, vad rör du vid?
Ingenting

Vad var det senaste du såg på tv?
Kniven mot strupen

Utan att titta, vad är klockan?
10.30

Rätt svar?
10.21

Bortsett från datorn, vad hör du nu?
Melodikrysset

Vad gjorde du innan du började göra den här undersökningen?
Skrev ett blogginlägg

Vad har du på dig? (Detaljerat)
Svart klänning, svart bh, röda trosor

När skrattade du sist?
Igårkväll

Vad finns på väggarna i rummet du är nu?
Anslagstavlor och lite hyllor

Om du blev mulitmiljonär, vad skulle du köpa?
En resa till USA såklart! Sen kanske jag skulle fortsätta plugga till något utan att tänka på att det kostar. Sen skulle jag ge en hel del till mina underbara föräldrar.

Berätta något om dig som folk inte känner till?
Några kanske inte vet att jag har ett födelsemärke på vänster ben?

Om du kunde förändra EN sak i världen, utan att ta hänsyn till politik och skuldkänslor, vad skulle det vara?
Att man börjar lyssna på u-ländernas behov istället för att ge allt till makten i landet i fråga.

Tycker du om att dansa?
Ja, det är jättekul att dansa!

Har du några husdjur?
Ja,hehe! Enya och Fiffi ( marsvin), och i och med att jag är tillsammans med Rickard har jag ett antal fiskar och en sköldpadda med. Hundarna hemma är ju också en del av mig!

Vilket jeansmärke använder du?
Det har jag inte tänkt på så mkt. Jag har köpt från Veromoda och Cubus den senaste tiden.

Vad skulle dina barn heta pojke resp. flicka?
Vilda och Lukas kanske?

Vad vill du att Gud ska säga när du kommer till Pärleporten?
Välkommen in i paradiset!

Vilken var din första konsert?
Jag tror det var den där The Ark, Magnus Uggla och Håkan Hellström hade en konsert tillsammans i Växjö.

Fyra favoritsaker, utan rangordning?
Familjen macahanboxarna, datorn, sängen och Rickards bil.

Hur valde dina föräldrar ditt namn?
De har sagt att jag skulle få hetat Frida, men de hade en hund som hette Frida, så jag fick heta Lina istället!

Gillar du din boendesitutation?
Ja just nu gör jag det, men jag vill inte bo här hela livet!

Har du bra hörsel?
Ne, inte på ena örat, på det hör jag jag lite dåligt.

Idrottar du?
Nepp

Smeknamn?
Linis, Pilen, fisen

Vilken låt lyssnar du på nu?
Guldet blev till sand med Tommy körberg tror jag (lyssnar fortfarande på melodikrysset)

Vad ska du göra nu?
Jag ska försöka få tag på Nina!


Skickar nu över bollen till följande: Ronja och Charlotte

solen skiner!

åå, vad mysigt det är när solen skiner! Enya är nog förvånad när det var såå varmt ute! haha, hon är ju van med att det är snö och slask. Igår kväll åt vi tacos med Anela och Erik. Vi hade balkongdörren öppen hela kvällen och det är så härligt när man kan ha det. Idag tänkte vi dra till Öland, få se vad vi hittar på. Imorgon MÅSTE jag plugga. Men tänkt att det bara är mindre än 2 veckor kvar till min examen, hur sjukt som helst! Två veckor på dessa tre år, lustigt! Måste hinna med att bli brun också. Förra året vid den har tiden hade jag suttit åtaliga gånger på balkongen och solat. Det har jag inte kunnat göra en enda gång det här året, men idag ska jag sola iallfall!
Puss på er!