onsdag 5 augusti 2009

Min förebild

När jag låg och skulle sova en natt kom jag på en rolig grej som mina bloggkompisar skulle kunna göra: berätta om sin förebild! Man berättar om sin förebild och sätter in ett kort på han /henne. Sedan uppmanar man några andra med bloggar att skriva om sin förebild! Hoppas att ni hoppar på min idé!


Min förebild är Cesar Millan. Han är hundpsykolog i USA och kommer ursprungligen från Mexico. Cesar är känd för "mannen som kan tala med hundar", det är ett program på 4an som har pågått i några år. Cesar är min förebild för att han går verkligern in på djupet i hunden. Han ser hundarnas problem istället för ägarnas problem. För i nästan alla fall är det ägarna som är problemet för hunden, för de är inte flockledare, så hunden är tvingat att ta över ledarskapet. I hundens värld måste någon vara ledare. Cear har lärt mig att en hund lever i nuet och att många människor just tror att hundar är människor,oftast små bäbisar som man måste skydda, och fjompa sig för med så mycket kärlek som möjligt. Kärlek är viktigt att en hund får, men inte det viktigaste. Kärlek kommer på tredje plats. Motion och regler kommer före. Om ni har hund är Cesar er bästa hjälp!! Han är inte som andra hundspykologer som bara ser ägarnas problem.


Jag kom på en metafor till andra hundspykologer som inte är som Cesar: andra hundspykologer är som doktorer som ger en värktablett mot huvudvärken för att dämpa värken så fort som möjligt, då är det bara att ta en värktablett när huvudvärken kommer, för tillbaka kommer den ju! Cesar tar inte den snabbaste lösningen,alltså värktabletten. Han undersöker orsaken till huvudvärken, och på det sättet kanske han kan ta bort orsaken så att huvudvärken aldrig kommer tillbaka!!

Jag uppmanar nu:
Frida
Anna
Erika

Inga kommentarer: